Proje Okulları Tartışması: Tarafların İddialarına Yönelik Bir Değerlendirme

Giriş
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) proje okullarında norm fazlası kadrolara yeni atamalar yapılmasını içeren kararı sonrasında, İstanbul başta olmak üzere ülke çapında lise öğrencilerinin protesto gösterileri gerçekleşti. MEB, yeni atamaların 01.09.2016 tarihli 29818 sayılı Resmi Gazete’de MEB Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamındaki yetki ile yapıldığını ifade etmesine karşın, öğrenciler ve veliler yeni atamalarda liyakat ve puan sisteminin göz ardı edildiğini ve siyasi etkiye açık atamalar yapıldığını ileri sürmektedir.


Okul merkezli yönetim anlayışının Türkiye’deki prototipini oluşturan bu model, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında İmam Hatip liselerinin bir kısmıyla sınırlı tutulmuş; daha sonra MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü’nün 30.05.2018 ve E.10.590.507 sayılı yazısı ile Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi statülerinden toplam 569 okul proje okul kapsamına alınmıştır. Ülkemizde giderek yaygınlaşıp yerleşikleşen proje okullarının bir model olarak incelenmesi ve analiz edilmesi güncel bir ihtiyaçtır.